3 voordelen van samenwerken met een blogger voor je webshop
Door Marguerita Bisschop van Marstyle.nl
Influencers zijn momenteel een waar fenomeen. Youtube, Instagram, TikTok… je komt ze overal tegen en de echt grote vragen bergen geld voor een post. Als jij een webshop hebt, is het echter slimmer én betaalbaarder om samen te werken met een blogger. Je krijgt dan uiteraard ook de exposure die we van de andere influencers kennen, maar nog iets veel belangrijkers: je werkt hiermee aan het linkprofiel van jouw site. En dát is goed voor jouw SEO, oftewel je positie in zoekmachines!
Wie samenwerkt met SEO-bureaus weet dat het een aardige investering is om een goed linkprofiel op te bouwen. Naast de juiste informatie en zoekwoorden op jouw eigen site, is het belangrijk dat er waardevolle sites teruglinken naar jouw domein. Zeker wanneer de concurrentie op een bepaalde zoekterm groot is.
Wil je weten hoe jouw site ervoor staat op dit gebied? Google dan eens op DA checker of TF checker en gooi je URL er in. Hoe hoger de waardes, hoe beter. DA staat voor domeinauthoriteit en TF voor de betrouwbaarheid van wat jij op dat domein allemaal verkondigd. Als er meer andere sites naar jouw pagina’s verwijzen, ben jij blijkbaar een betrouwbare informatiebron. Zoekmachines linken graag naar betrouwbare bronnen.
De 3 belangrijkste voordelen van samenwerken met bloggers:
- Reclame
- Relatief lage kosten
- Linkjuice
1. Reclame
Wat een ander over jouw merk zegt, komt betrouwbaarder over dan datgene wat je zelf vertelt. Werk je samen met een blogger, dan maakt deze reclame. Dat is - net als bij gedrukte media - het meest effectief als het betreffende blog ook jouw doelgroep bereikt. Past een advertentie voor jouw webshop beter in de AutoWeek, de Libelle, de VT wonen, de Elle, de Men’s Health of de Quest bijvoorbeeld?
Bekijk vooraf dus altijd het geselecteerde blog waarmee je samen wilt werken. Hoe ziet de site er uit? Wat is de tone of voice (een reformatorische blogger spreekt zijn doelgroep heel anders aan dan iemand die kritisch is op de maatschappij, en vergelijk een nieuwssite eens met dezelfde content op bijvoorbeeld Linda.nl) en past dat?
Maken ze mooie eigen foto’s of gebruiken ze stockmateriaal?
Is het een persoonlijk verhaal of meer afstandelijk?
Staat een site vol taalfouten?
Kortom: wil je hiermee geassocieerd worden omdat ook jouw publiek hier graag meeleest? Vraag dan altijd naar de Google Analytics, dit is de meest betrouwbare manier om bezoekcijfers te meten. En bedenk goed: het aantal unieke bezoekers per maand zegt niet hoe vaak het artikel over jouw webshop gelezen zal worden.
2. Relatief lage kosten
Wanneer je kiest voor samenwerkingen met wat kleinere titels, zijn de kosten overzichtelijk. Vanaf zo’n 100.000 unieke bezoekers per maand moet je denken aan 500 euro voor een samenwerking. Een lachertje als je bekijkt wat je in print zou moeten betalen.
Bedien je een specifiekere doelgroep, dan kun je met (verschillende) kleinere sites ook prima uit de voeten. Blogs met tussen de 10.000 en 80.000 unieke bezoekers per maand rekenen over het algemeen tussen de 150 en 350 euro voor een artikel met 2 backlinks. Zoek je het heel specifiek, dan zullen sites minder bezoekers trekken maar wel gericht op jouw niche (dus precies wie jij wilt bereiken). De blogs met zo’n 3000 tot 10.000 unieke bezoekers per maand zijn vaak ook voor sec een barterdeal wel te porren!
Een barterdeal is een samenwerking met gesloten portemonnee. Je betaalt de blogger met een product om te reviewen of shoptegoed voor jouw webshop. Of de blogger mag bijvoorbeeld een winactie organiseren. Dat laatste levert veel extra exposure op, zeker als je shoptegoed verloot en de deelnemers vraagt “wat zou jij in deze webshop bestellen als je wint?” Ook kortingscodes voor lezers kunnen een extra lokkertje zijn. Het mooie is, vaak kun je de oplossing bij grotere titels ook vinden in de ‘combi-deal’ waarbij er deels uitbetaling in producten plaatsvindt, zodat je korting op de factuurprijs krijgt. Zo heb je voor de prijs van 1 printadvertentie al snel mooie exposure op 5 blogtitels te pakken, vaak nog met een extra post op instagram ook wanneer er producten zijn opgestuurd.
4. Linkjuice
Tot slot natuurlijk de linkjuice. Spreek vooraf met de blogger af dat er 1 of 2 linkjes in het artikel komen met een door jou gewenste ankertekst. Deze ankertekst is een zoekwoord waarop je graag gevonden wil worden. De naam van jouw webshop bijvoorbeeld met een link naar de homepage en een deeplink naar een categorie of product zoals ‘comfortabele wandelsokken’. Zo kunnen geïnteresseerde lezers direct doorklikken, maar nog belangrijker: ook als er niemand doorklikt heeft deze link waarde. De linkjuice noemen ze dat. Hoe hoger de domeinwaarde en betrouwbaarheid van een naar jou linkende site, en hoe meer verschillende domeinen van variërende waardes er naar jouw webshop doorlinken, hoe beter dit voor je zoekmachinepositie. Zorg er wel voor dat je dit spreid! Bij teveel links in 1x wordt het afgestraft. Houdt het daarom bij een paar titels per maand, als je net begint een stuk of 5 bijvoorbeeld.
Maak vooraf een goede briefing met afspraken en verwachtingen en zorg dat het voor beide partijen een leuke samenwerking is. Stel voor jezelf een budget samen. En verwacht niet direct veel extra sales: net als met een tijdschriftadvertentie, heeft dit tijd nodig. Het betreffende artikel kan eventueel later scoren in Google. Sowieso moeten mensen een bericht 9x gezien hebben voordat zij - bij interesse - tot een aankoop overgaan.
Heb je interesse in het samenwerken met lifestylebloggers? Stuur mij dan een mailtje of maak gebruik van mijn handige tool voor Content PR, de Blogboot. Hierbij krijgen de bloggers een complete experience om te fotograferen én ze ontvangen jouw product en persbericht. Bloggers die aan de Blogboot deelnemen wordt gevraagd een artikel over het event te schrijven, zodat publiciteit verzekerd is.
Veel plezier met deze originele manier om je webshop te promoten!