8 vragen waardoor jij een betere copywriter wordt

nanneke2
nanneke

Wil jij betere teksten leren schrijven, zodat je webshop beter gevonden wordt en je meer leads in klanten verandert? Stel jezelf dan deze vragen. Ze helpen je om het schrijven strategisch(er) aan te pakken.

1. Wat is jouw verhaal?
Jouw verhaal delen als ondernemer is superslim, omdat je met storytelling zorgt voor verbinding met je (potentiële) klanten. Je kunt je je eigen verhaal vertellen of de heldenreis van je klanten delen. In die verhalen ben jij de ‘helper’ die een probleem oplost voor zijn de klant. Goede content kan niet zonder goede storytelling, dus zorg dat je helder hebt welke verhalen je kunt delen en hoe je dat het beste kunt doen.

2. Wat maakt jou uniek?
“Ik heb niets nieuws te vertellen”, hoor ik klanten vaak zeggen. Dat hoeft ook niet! Ik kan honderd keer iets over een onderwerp lezen en het bij uitleg nummer 101 pas snappen. Omdat de uitleg van die persoon bij mij resoneert. Dus hoe denk jij over iets? Welke ervaringen en inzichten kun jij delen?

3. Waarmee kun jij je content tot leven brengen?
De vraag die je jezelf vervolgens kunt stellen, is welke feiten en voorbeelden jij hebt die je verhaal ondersteunen. Zijn er onderzoeken gedaan die je kunt benoemen of is er een beroemd persoon die iets over het onderwerp heeft gezegd? Kun je klantverhalen in je content verwerken?

4. Is je opbouw logisch?
Controleer vervolgens of je content logisch is opgebouwd. Maak je ergens een te grote sprong waardoor de lezer/kijker/luisteraar je niet meer kan volgen? Gebruik je woorden die te moeilijk zijn? Het kan helpen om iemand anders te vragen om je content te bekijken. Waar loopt die persoon vast? Is alles duidelijk?

5. Is je content helder?
Vermijd vaagtaal, onnodig moeilijke woorden en (woord)grappen. Ze kunnen ervoor zorgen dat je boodschap niet overkomt. Een blog die je daarbij kan helpen, is deze over schrijven op B1-niveau. En waak voor de ‘kennisvloek’. Houd in je achterhoofd voor wie je schrijft. Als dat iemand is die nog weinig weet over het onderwerp, maak het dan niet te moeilijk.

6. Schrijf je passie of actief?
De kans is heel groot dat je ongemerkt passieve taal gebruikt. Actieve zinnen maken je teksten energieker en krachtiger.

7. Zijn de spelling en grammatica correct?
Vertrouw de spellingschecker op je computer niet blindelings. Twijfel je? Ga dan naar een site als Onze Taal of schakel een eindredacteur in om je tekst na te lopen. Hoe je een goede eindredacteur vindt, lees je in deze blog.

8. Klinkt je tekst goed?
Een goede tekst wisselt korte en lange zinnen af. Of een tekst ‘klopt’, merk je het beste door je tekst hardop voor te lezen. Blijf jij tijdens het voorlezen ergens ‘hangen’, dan is de kans groot dat je lezer dat ook doet. Aanpassen dus. Net zolang tot je tekst klinkt als een fijn liedje dat je zou willen meezingen.

Over Nanneke
Nanneke van Drunen helpt ondernemers de kracht van woorden te ontdekken. Dat doet ze door ondernemers te leren hoe ze SENSAstionele teksten kunnen schrijven voor hun bedrijf en storytelling kunnen inzetten, waardoor zij hun (content)marketing met meer gemak doen, zichtbaarder worden en meer omzet genereren. Dit doet ze door hen de skills en tools te geven waardoor ze zelf wervende teksten leren schrijven waarin hun authentieke stem doorklinkt.

Deze blog verscheen, in gewijzigde vorm, eerder al op www.nannekevandrunen.nl.