5 voordelen van bloggen voor je webshop

IMG-20200215-WA0009

Bloggen voor mijn webshop, moet dat? Ik snap je vraag, je bent tenslotte al zo druk. Maar wist je dat in Nederland in 2020 bijna 50.000 webshops telt?

Zeker sinds corona ons land in de greep heeft bestellen we steeds meer online en zullen er ongetwijfeld nieuwe webshops bijkomen. Deze trend zal in de toekomst nog verder doorzetten.

Dus je moet opvallen tussen alle andere shops. Door het kiezen van een niche maak je al een goed begin, maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep jou en je producten leert kennen? Je voelt ‘m al aankomen waarschijnlijk: door te bloggen.

Vijf voordelen waarom bloggen zo goed werkt en waarom je er zeker tijd voor vrij moet maken vind je hieronder:

  1. Expert status vergroten – je bent met je webshop gestart om het verschil te maken met je producten, in een blog kun je heel goed laten zien wat jouw kennis op dat vlak is. Verkoop je speelgoed? Leg de lezer uit hoe je de ontwikkeling van het kind stimuleert met producten uit jouw webshop. Op deze manier win je het vertrouwen van jouw potentiële klant en bouw je gelijk een band op.
  2. Levert meer bezoekers op - doordat jij regelmatig een blog plaatst gebeurt er meer op je website en Google vindt het heel fijn als er regelmatig gewerkt wordt aan een website. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken word je hoger in Google geplaatst en weten meer mensen de weg naar jouw webshop te vinden.
  3. Nieuwe producten/ collectie uitlichten – het is de uitgelezen kans om meer te vertellen over dat nieuwe product dat je hebt ingekocht of die nieuwe collectie die eraan komt. Je kunt gelijk vertellen waarom je de keuze hebt gemaakt voor deze collectie of het product dat je hebt ingekocht. Als jouw potentiële klant leest waarom je hiervoor hebt gekozen vergroot dat je gunfactor en je expertstatus.
  4. Inspireren van je doelgroep – door te laten zien wat je met een product kunt doen, inspireer je je klanten en heb je grote kans dat ze een aankoop doen. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met interieurartikelen, laat dan eens zien hoe je accessoires kunt combineren of hoe je de tafel mooi kunt dekken voor een speciale gelegenheid.
  5. Het beantwoorden van veel gestelde vragen – je blog kun je heel goed inzetten om uitgebreide vragen van klanten te beantwoorden. Het is ook nog eens makkelijk: als je zo’n vraag binnenkrijgt hoef je alleen maar een linkje naar de blog te sturen

Naast bovenstaande voordelen heb je ook gelijk content voor social media en is dit de uitgelezen kans dat jouw doelgroep je leert kennen. Je geeft als het ware een kijkje in de keuken en je bouwt een band op met je klant.

Het loont dus echt om te gaan bloggen voor je webshop. Je kunt dit uiteraard zelf doen, maar er zijn ook genoeg bloggers/ tekstschrijvers die het voor je willen doen. Als je kijkt naar bovenstaande voordelen is het de moeite waard om daarin te investeren en dit stukje uit te besteden.

Blog jij al voor je website en/of heb ik je geïnspireerd om het nu wel te doen? Ik ben heel benieuwd, laat het me weten. Ook als je erover nadenkt om het uit te besteden kan ik je helpen. Neem een kijkje op www.margreetstegeman.nl