Hoe zit het met de administratie van een webshop?

MediumSquareLogo
IMG_1883

Wil je een webshop starten of ben je een webshop gestart? Hoe zit het met de administratie
hiervoor?

Het is belangrijk om de administratie op de juiste manier bij te houden. Je kan deze administratie zelf
bijhouden of uitbesteden aan een boekhouder. Hiervoor zijn verschillende programma’s ontwikkeld
waarin dit overzichtelijk is.

Zakelijke bankrekening

Ik adviseer ten eerste om altijd een zakelijke bankrekening te openen. Dit houdt het overzichtelijk.
Op deze bankrekening staan dan al jouw zakelijke bij- en afschrijvingen. Vanuit dit bestand kun je
alles inboeken in het desbetreffende boekhoudprogramma. Zorg er voor dat je alle bonnen/facturen
van deze bij- en afschrijvingen bewaart! De administratie moet 7 jaar bewaard worden, dit mag
digitaal of op papier.

Boekhouden

Alle kosten boek je onder een grootboekrekening kosten bijvoorbeeld: inkopen onder
grootboekrekening 800 genaamd “inkoop” verkopen en jouw verkopen boek je onder
grootboekrekening 810 genaamd “omzet verkopen”. Deze komen dan op jouw winst- en
verliesrekening te staan waaronder je een bedrag van verlies of winst zit. Ook kosten zoals: printinkt,
kantoorartikelen en reclame, boek je onder de grootboekrekeningen op de winst- en verliesrekening.

Daarnaast heb je nog een balans. Hier staan jouw debiteuren (rekeningen welke je nog ontvangt van
klanten) en crediteuren (rekeningen die nog betaald moeten worden door jou) op, maar ook het
banksaldo.

Belastingen

Als ondernemer ben je verplicht om belasting te betalen. Afhankelijk van de ondernemingsvorm
betaal je de hiervoor verplichte belastingen. Een eenmanszaak betaalt BTW en inkomstenbelasting.
Voor de BTW doe je vaak elk kwartaal een BTW aangifte. Of je BTW betaalt of terug ontvangt is
afhankelijk of je meer inkomsten of uitgaven hebt. Heb je meer inkomsten dan betaal je BTW, heb je
meer uitgave dan ontvang je BTW.

De inkomstenbelasting is elk jaar en deze betaal je over je winst. Voor ondernemers zijn er
verschillende aftrekposten: in 2021 is +/- €6.500 winst belastingvrij. Daarnaast ontvang je als starter
een startersaftrek. De winst die jij hebt gemaakt kun je vinden op de winst- en verliesrekening.

Goederen vanuit of naar andere EU-landen

Als je goederen vanuit andere EU-landen haalt moet je hierover belasting betalen in Nederland, dus
de Nederlandse BTW. Mocht je goederen naar andere EU-landen verkopen dan moet je een opgaaf
ICP indienen.

Heb je nog vragen? Neem dan contact met mij op!
Dit kan per mail naar: info@sdjadministratie

Suzanne de Jong
SDJ administratie
www.sdjadministratie.nl