Aan de slag met marketplaces

pexels-nataliya-vaitkevich-6214476
BMLogo_TekstKrassen_RGB

Het aantal Nederlandse consumenten dat hun volledige klantreis begint en voltooid op een marketplace blijft gestaag groeien. De toonaangevende en meest bekende marketplaces in Nederland zijn Bol.com, Amazon, Alibaba en Zalando. In 2019 hadden de marketplaces volgens ING 12% van de Nederlandse online non-food markt in handen en de verwachting is dat dit percentage stijgt tot 40% in 2025. Door niet in te spelen op deze ontwikkeling laten ondernemers op dit moment dus minimaal 12% van de markt liggen en in 2025 zelfs 40%. Deze mogelijke klanten kom je via andere kanalen niet tegen. Blauwe Monsters helpt bedrijven om van marketplaces een winstgevend verkoopkanaal te maken voor jouw bedrijf.

Bepaal de juiste strategie en marketplace

Om marketplaces als een succesvol kanaal in te zetten is het niet een kwestie van simpelweg je gehele assortiment aanbieden. De prijsconcurrentie op een marketplace is vaak erg hoog waardoor de marges kleiner zijn. Er moet dus genoeg ruimte zijn om de concurrentiestrijd aan te kunnen gaan. Daarnaast kunnen concurrenten ervoor kiezen om hun artikelen door het platform te laten verzenden. 

Hierdoor behalen zij voordeel omdat ze dan sneller kunnen leveren en aantrekkelijker zijn voor consumenten die gebruik maken van diensten als Bol Select of Amazon Prime. Doe daarom altijd marktonderzoek op een marketplace voor jouw artikelen. Dit bestaat meestal uit een zoekwoordenonderzoek, een concurrentieanalyse en een prijsstrategie.

Bekende marketplaces binnen Nederland

  • bol.com
  • Amazon
  • Beslist
  • VidaXL
  • Zalando
  • Coolblue
  • Marktplaats
  • Blokker
  • V&D
  • Otto
  • FonQ
  • Conrad

Deze factoren zijn van invloed op jouw prestaties binnen marketplaces

De grote vraag is natuurlijk: waar moet je op het letten bij het integreren van een succesvolle marketplace-strategie? Er vallen zes factoren te onderscheiden waar je rekening mee moet houden wanneer je jouw product of merk via een marktplaats aanbiedt:

1. Korte levertijd

De levertijd is van enorme invloed op je conversies. Over het algemeen geldt: hoe korter de levertijd, hoe beter. Mensen willen je product nu eenmaal snel in huis hebben. Afhankelijk van het product dat je verkoopt, moet je je afvragen hoe lang je potentiële klanten bereid zijn te wachten op de levering. Toch kan het qua conversies al 55% schelen of je binnen één werkdag levert, of binnen 2-3 werkdagen. In theorie is het streven naar ‘vandaag besteld, morgen in huis’. In de praktijk is er vaak sprake van een ‘uiterste besteltijd’. Dit is het tijdstip waarvoor klanten uiterlijk moeten bestellen om hun product de volgende dag in huis te hebben. Wat de ideale uiterste besteltijd voor jouw product is hangt af van meerdere factoren. Zo is het goed om inzichtelijk te krijgen op welk tijdstip jouw klanten het vaakst bestellen. In het algemeen ligt die piek in de avond, maar dit kan per product verschillen. Een andere factor is uiteraard dat het leverproces dusdanig is dat je ook daadwerkelijk de volgende dag kunt leveren. Hier meer over in het volgende punt.

2. Goed voorraadbeheer

Om te kunnen voldoen aan een zo laat mogelijke uiterste levertijd, is goed voorraadbeheer essentieel. Maar hoe doe je dit? Het belangrijkste is om je logistieke proces te optimaliseren. Dit kan door te investeren in eigen bezorgers, of verschillende bezorgdiensten te proberen. Daarnaast is het goed om je populaire artikelen ruim voldoende zelf op voorraad te hebben. Zo kun je die zelf snel en efficiënt versturen. Je kunt er ook voor kiezen om je voorraadbeheer volledig uit te besteden aan zogenaamde e-fulfilment partijen. Tot slot is het bij sommige marketplaces - zoals bijvoorbeeld Bol.com - mogelijk om voorraad neer te leggen. Een voordeel hiervan is dat de marketplace zelf zorgt voor de snelste levering. Zo nemen de marketplaces een groot deel van het logistieke proces over.

3. Beoordelingen

Beoordelingen (of reviews) zijn ook van invloed op jouw succes op marketplaces. Dit geldt zowel voor de kwantiteit als kwaliteit van de reviews. Hoe meer reviews je hebt, hoe groter de kans dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Niet alleen omdat zoekmachines waarde hechten aan deze reviews, maar ook omdat klanten vaak (onbewust) zoekwoorden verwerken in hun review. Natuurlijk is het fijn om positieve reviews te krijgen, maar dit is helaas niet altijd het geval. Belangrijk is om op zo’n moment de feedback aan te grijpen om je product en/ of levering te verbeteren.

4. Optimalisatie en volledigheid van productpagina

Het is van groot belang om je (potentiële) klant zo goed mogelijk te informeren over je product. Dit doe je onder andere door de meest relevante en zoekbare titel te kiezen, alle productspecificaties in te vullen en goede afbeeldingen toe te voegen. Op sommige punten helpt de marketplace je bij het optimaliseren van je productpagina, bij anderen is het een kwestie van ervaring. Gewoon doen dus. Al zijn er natuurlijk altijd partijen die je erbij kunnen helpen.

5. Content

In aanvulling op het vorige punt is de content die je toevoegt aan je product essentieel. Zo moet je zorgen dat de beschrijving van je product helder, relevant en duidelijk is. Een goede omschrijving is heel belangrijk om een hogere conversie te behalen. Zo weet je klant niet alleen wat hij van het product kan verwachten, het is ook voor je resultaten in de zoekmachine goed. Zo zorgt unieke productinformatie bijvoorbeeld voor betere resultaten in Google!

6. Prijsstelling

Last, but zeker not least: de prijsstelling. Het is goed om te kijken naar de prijzen die je directe concurrenten vragen voor (soortgelijke) producten die jij ook verkoopt. Is dit verschil te groot, kun je conversies verliezen. Een voordeel van het hanteren van een lagere prijs dan je concurrenten is onder meer dat klanten vaak sorteren op prijzen, waardoor je hoger in de filter komt. Daarnaast kan een marketplace specifiek adverteren op producten met een relatief lage marktprijs, waardoor het voor je conversie vaak voordelig is om een lage verkoopprijs te kiezen.

Blauwe Monsters is partner van Bol.com

Bol.com heeft officiële samenwerkingen met bureau’s om jou te helpen een goede partij te kiezen als Bol.com partner. Met het partnerschap hebben deze bureau’s verschillende voordelen bij de belangrijkste marketplace in Nederland. Zo krijgen ze extra ondersteuning bij het in de markt zetten van producten. Daarnaast hebben ze toegang tot extra inzichten die andere partijen niet hebben. Tot slot hebben ze goede contacten binnen Bol.com, waardoor ze snel en effectief kunnen werken binnen de marketplace. Blauwe Monsters is als online marketing bureau een officiële partner van Bol.com en bekroond als Silver Partner voor de dienstverlening.