Hoe krijg ik mijn webshop in de media
Je webshop of product in de media krijgen kan op verschillende manieren. Met de juiste mindset, tactiek en focus kan je al heel ver komen. Uiteindelijk zal je met het aanspreken van de juiste doelgroep je bereik significant vergroten, mits je hier ook de tijd voor neemt en goed op de kaart hebt gezet wie jouw ideale doelgroep is. Als je dit weet, ben je al een heel eind op weg.
Je webshop in de media brengen kan je op 3 manier invullen:
- Betaalde media: banners, advertenties, Google adwords, beurzen. Dit zijn manieren om vooral veel mensen te bereiken.
- Eigen media: visitekaartjes, website, eigen blog, nieuwsbrief, Social Media, app, bedrijfswagen. Dit is een manier om bestaande klanten te bereiken.
- Verdiende media: betaalde blogs, magazine, publicaties in kranten, pers. Dit is een manier om veel fans te bereiken.
Als het voor jou vooral belangrijk is om je webshop te promoten, dan kan je het beste de focus leggen op je eigen media en verdiende media. Hier komen normaliter weinig kosten bij kijken. In dit blog zullen we de focus leggen op het inzetten van je eigen media.
Je eigen media inzetten voor webshop promotie
Voor binding met je klanten is het belangrijk om online je kanalen optimaal in te zetten. Dit is om uiteindelijk goed gevonden te worden in Google.
Wat belangrijk is, is om je website content regelmatig te vernieuwen. Om nog meer zichtbaarheid te creëren in Google is het wellicht nog beter om een blog bij te houden. Dit is een zeer effectieve manier om je klanten aan je webshop en je product te verbinden.
Met een blog kan je je doelgroep informeren over allerlei ontwikkelingen binnen je webshop en/of product. Als je dit wekelijks of maandelijks doet zorgt dit voor meer vindbaarheid in Google.
Het kan zijn dat het lastig is om de tijd te vinden. Als ondernemer ben je vooral bezig met je product. Daarnaast kan het zijn dat je niet precies weet hoe je op zo’n manier moet bloggen dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt. Gelukkig zijn er altijd freelancers (tekstschrijvers) en experts aan wie je het bloggen kunt uitbesteden. Op deze manier heb je er weinig omkijken naar.
Start een nieuwsbrief
Het starten van een nieuwsbrief is een ideale manier om potentiele en bestaande klanten te informeren. Een maandelijkse nieuwsbrief is het meest ideaal.
Breng voor jezelf op de kaart wat je wil bereiken met je nieuwsbrief. Hoe kan een nieuwsbrief jouw webshop het beste ondersteunen?
Over het algemeen bestaat de content uit acties en nieuws.
Maak voor jezelf duidelijk wat je lezers interessant vinden en wat echte toegevoegde waarde is. Vervolgens link je de nieuwsbrief content naar de content op je website.
Om een nieuwsbrief te versturen wordt dit veelal via Mailchimp gedaan. Kijk op: www.mailchimp.com.
Zet Social Media in
Je Social Mediakanalen is je visitekaartje. Een ideale manier om in contact te komen met potentiele klanten.
- Start met een eigen Facebookpagina. Dit helpt goed om je bedrijfsimago op te bouwen. Daarnaast gebruiken 5 miljoen Nederlands Facebook.
- Je eigen LinkedInpagina is de beste manier om je netwerk aan te spreken en jezelf op een goede positie te zetten. Ruim 3.9 miljoen Nederlanders heeft een LinkedInpagina.
- Met Twitter kan je een soort eigen reputatie, door middel van, korte boodschappen opbouwen. Ruim 3.3 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter.
- Afhankelijk van je doelgroep is Instagram ook een goed middel voor het juiste bereik. Vooral het promoten door middel van foto’s en stories kan hele goede content zijn. Een ideale manier om binding met een persoonlijk tintje te scheppen. Instagram wordt door ruim 5.6 miljoen Nederlanders gebruikt.
- Wellicht is dit een iets complexere optie, maar ook YouTube kan visueel gezien veel voor je webshop betekenen. Met de juiste kwaliteit en content kan je al veel overbrengen. YouTube wordt door 7.1 miljoen Nederlands gebruikt.
Kijk op mijn website: www.lauragraichen.nl en zie of wij bij elkaar passen!
of stuur meteen een mailtje naar: info@lauragraichen.nl