Je webshop promoten op Instagram, hoe doe je dat?

Webshop promoten op Instagram

Wil jij je webshop promoten op Instagram? Stel jezelf dan eerst de volgende vraag:
“Als ik mijn webshop promoot op Instagram, bereik ik dan wel mijn doelgroep?”

Want stel je besluit Instagram in te zetten en je steekt een hoop energie in het maken van een mooie foto en een pakkende tekst en je bereikt hiermee niet de juiste mensen is dat natuurlijk super zonde. Menig ondernemer heeft veel geld gespendeerd in een campagne waarmee niet de doelgroep bereikt is, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maar is jouw doelgroep wel aanwezig op dit kanaal, is dat natuurlijk een mooie kans om je webshop te promoten op Instagram. Verdiep je dan ook goed in jouw ideale klant voordat je aan de slag gaat met Instagram voor je webshop.

Een volledig marketingkanaal om je webshop te promoten

Instagram is inmiddels veranderd van een eenvoudige app voor het delen van foto's naar een volledig marketingkanaal voor je bedrijf. Kijk maar eens naar enkele van de nieuwste functies van het platform. De afgelopen jaren heeft Instagram tientallen nieuwe tools voor bedrijven uitgebracht, waaronder Instagram Reels, IGTV, geavanceerde analyses, poll-opties en Instagram stories.

Je webshop promoten op Instagram begint met een goede strategie

In je Instagramstrategie formuleer je helder wat je wilt bereiken en op welke termijn. Enkele voorbeelden van social media doelstellingen zijn: Meer volgers binnen de doelgroep, meer interactie of meer verkopen. Maak de doelen zo concreet en meetbaar mogelijk, zodat je ze regelmatig kunt evalueren en jouw strategie tijdig kunt optimaliseren.

Maak content die waardevol is voor je doelgroep

Over het algemeen presteren berichten met een hogere betrokkenheid (vind-ik-leuks, reacties, gedeelde items, weergaven enzovoort) beter in het algoritme. Wanneer jouw bericht waardevol is voor je doelgroep en uitnodigt tot interactie scoort de post beter. Wanneer jouw post een hoge mate van betrokkenheid genereert, geeft dit aan het algoritme door dat het inhoud van hoge kwaliteit is, en wordt jouw content vaker getoond in de feeds van jouw volgers. Maar het gaat niet altijd over hoeveel betrokkenheid een bericht ontvangt. In sommige gevallen geeft het Instagram-algoritme meer om hoe snel een bericht zijn betrokkenheid ontvangt. Dit is ook waarom Instagram Reels, IGTV video’s en carrouselposten het beter doen in het Instagram-algoritme. Maak hier dan ook zeker gebruik van.

Gebruik de juiste hashtags om je webshop te promoten op Instagram

Wanneer je al bekend bent met Instagram, weet je vast dat bij iedere post Instagram hashtags in de omschrijving of in de reactie worden geplaatst. Maar wist je ook dat je met de juiste hashtag strategie voor je bedrijf je niet alleen meer bereik hebt, maar ook nog eens jouw ideale klant kunt bereiken? Door hashtags te gebruiken zijn je posts makkelijker te vinden en kun je door de juiste hashtags te gebruiken meer volgers creëren. Maar hoe kies je nu de juiste hashtag strategie zodat je meer volgers creëert die oprecht een binding hebben met jouw bedrijf? In deze video ontdek je er meer over.

Reageer op jouw binnenkomende berichten

Wanneer je zover bent dat je reactie ontvangt op jouw berichten is het van groot belang dat je binnen het uur na plaatsing van het bericht een reactie hierop geeft. Op deze manier laat je zien dat het contact met jouw doelgroep belangrijk voor je is. Wanneer je hier consequent mee omgaat verhoogt dit de zichtbaarheid van jouw berichten op Instagram.

Adverteer op Instagram en promoot je webshop

Via Facebook Advertising is het mogelijk om te adverteren op Instagram. Jouw advertenties worden automatisch in de feed en tussen de stories van anderen afgespeeld. Belangrijk dat jouw advertentie een duidelijke call-to-action bevat en het bericht kort maar krachtig is. Kies wel de juiste doelgroep en investeer hier ook echt tijd in om ervoor te zorgen dat jouw advertenties bij de juiste mensen terecht komen. Niets is vervelender dat dat jouw boodschap niet de juiste doelgroep bereikt. Mensen vragen zich dan af, waarom zie ik dit en jij spendeert jouw geld aan de verkeerde mensen.

Webshop promoten op Instagram? Gebruik Instagram Shopping!

Met de komst van Instagram Shopping is het gemakkelijk om producten aan te bieden. Waar je voorheen ‘link in bio’ in de omschrijving moest zetten om een product met een URL te promoten, hoeft dat nu niet meer. En het gebruik hiervan is nog helemaal gratis ook!

Met Instagram Shopping is het mogelijk om producten te taggen in foto’s. Als er producten zijn getagd in een post dan zie je dat in de feed aan het witte tasje rechtsboven in het bericht. Wanneer er vervolgens op een post wordt geklikt zie je meteen alle producten die getagd zijn. Er staat ook een productnaam en prijs bij.Als hier op geklikt wordt kom je in de shop omgeving van Instagram terecht. Er kan vervolgens op een button geklikt worden om door te gaan naar de website van de aanbieder waar het product aangeschaft kan worden.

Naast het toevoegen van producten aan je feed is het ook mogelijk om producten toe te voegen aan je Stories. Je kunt namelijk een productsticker toevoegen. Wanneer iemand hier op klikt, wordt diegene naar dezelfde shop omgeving geleid als wanneer ze op een post in de feed klikken.

Voorwaarden Instagram shopping
Voordat je gebruik kan maken van Instagram shopping, dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen:

  • Er staan minimaal 9 artikelen in je webshop.
  • Je verkoopt fysieke goederen
  • Jouw Instagram feed heeft weinig tot geen persoonlijke foto’s.
  • Je hebt een zakelijk Instagram account en deze is gekoppeld aan je Facebook-pagina.

Stel Instagram shopping in

Stap 1: Maak een Facebook shop aan
Het aanmaken van je Facebook Shop doe je via je Facebook bedrijfspagina. Ga naar de knop ‘Instellingen‘, deze vind je rechtsboven in je scherm. Eenmaal in je instellingen krijg je een hele lijst aan opties. Aangezien we je webshop willen linken aan jouw social media account, ga je naar de knop ‘Sjablonen en tabbladen‘. Hier kan je het tabblad shoppen toevoegen.

Stap 2: Stel je shop in
Als je het tabblad shoppen hebt toegevoegd, ga je terug naar je Facebook bedrijfspagina. Hier kun je het tabblad shoppen terugvinden aan de linkerzijde van de pagina. Wanneer je op het tabblad klikt, krijg je de vraag of je het winkelgedeelte wil inrichten. Stel vervolgens je betalingsmethode in. Ten slotte kies je de valuta waarin jij je prijzen wil aantonen en je shop is klaar voor gebruik.

Stap 3: Vul je shop met producten
Nu je jouw shop hebt aangemaakt, kun je  jouw shop gaan vullen met producten.
Belangrijk om te weten is dat de naam die jij je artikel geeft, ook op Instagram vertoond wordt.

Stap 4: Activeer Instagram Shopping
Ga naar je profieloverzicht. Rechtsboven zie je drie horizontale streepjes staan. Hier tik je op en dan kies je daarna voor de optie ‘Instellingen‘ en daarna de knop ‘Bedrijf‘. Hier kan je een aanvraag doen voor ‘Registreren voor Shopping‘. Wanneer je bent goedgekeurd kan je een catalogus selecteren die je ter beoordeling kan indienen. Wanneer je dit hebt gedaan en deze is geaccepteerd, dan is jouw shop gekoppeld aan je Instagram.
Meer over het instellen van Instagram shopping vind je hier.

Wil jij je webshop promoten op Instagram, dan is dit kanaal zeker een goed marketingmiddel voor je webshop als jouw doelgroep daar gebruik van maakt. Stel je doelgroep centraal, maak een heldere strategie en wees creatief.

Stella van Marketingmama.nl helpt ambitieuze business mama’s een winstgevende bedrijf te creëren door het geven van marketingadvies. Haar visie is dat mama's die een winstgevend bedrijf willen hebben waar zij gelukkig van worden, een erkend en vertrouwd merk moeten worden in hun specifieke markt. Door de ambitieuze business mama’s te begeleiden in haar 1-op-1 adviestraject en het aanbieden van online trainingen on demand kunnen deze ondernemers floreren met hun business en een leven leiden waar zij van dromen.