Pinterest dé marketingtool voor webshops

Pinterest

Wist je dat Pinterest een super krachtige marketingtool is voor webshops? Er liggen enorm veel kansen en mogelijkheden om jouw producten in de spotlights te zetten. In dit blog vertel ik je 8 redenen waarom Pinterest voor webshops zo enorm waardevol is!

Ik ben Arlette en met mijn bedrijf PinCreative help ik bedrijven groot en klein aan een succesvolle strategie op Pinterest. Met als resultaat meer verkeer, naamsbekendheid en klanten.

Pinterest geen social media

Belangrijk om te weten is dat Pinterest geen social media is. Het is namelijk een online visuele zoekmachine. Gebruikers op Pinterest zijn op zoek naar dingen om te doen, te proberen en te kopen. Ze zoeken echt naar inspiratie. Beelden zeggen meer dat duizend woorden en dus zien gebruikers meteen of er een match is tussen de zoekopdracht en afbeelding (ook wel pin genoemd). Het gaat op Pinterest dus echt om jouw producten of bijvoorbeeld blogs en niet om selfies!

Populaire categorieën op Pinterest

  • Wonen en interieur
  • Beauty en fashion
  • Eten en drinken
  • Gezondheid en fitness
  • DIY en knutselen
  • Fotografie
  • Reizen
  • Bruiloften en trouwen
  • Quotes

Dit zijn de 8 redenen waarom jij Pinterest zou moeten inzetten voor jouw webshop

1: Het is gratis. Je kan met Pinterest organisch nog een enorm bereik halen. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid om te adverteren maar dat is niet noodzakelijk voor succes.

2: Mensen gebruiken Pinterest omdat ze zelf op zoek gaan naar iets om te doen, te proberen of te kopen! Jij inspireert mensen met mooi beeld van jouw producten én kan ze aanzetten tot actie. Gebruikers zijn positief beïnvloedbaar en daar kan jij gebruik van maken. Meer dan 92% van de gebruikers heeft ook daadwerkelijk een koopintentie en staan dus open voor inspiratie.

3: Door dagelijks te pinnen creëer je meer traffic naar jouw website. Interessante blog of artikelen die jij pint verwijzen naar jouw url. Een boost voor meer verkeer dus.

4: Je bouwt aan naamsbekendheid. Iedere pin kan jij voorzien van jouw huisstijl. Hiermee creëer je herkenbaarheid en dat is goed voor de naamsbekendheid.

5: Zoals gezegd gebruikers van Pinterest hebben een hoge koopintentie! Ze zoeken iets en als ze iets vinden wat aansluit bij die behoefte gaan ze veel sneller over tot aanschaf. Daarbij zoeken ze nog merkloos. Ze zijn dus echt nog beïnvloedbaar.

6: Ten opzichte van Instagram en Facebook is er nog weinig concurrentie en volop ruimte om jouw producten te laten zien!

7: Door de statistieken te analyseren van Pinterest en Google analytics kom je veel te weten over de interesses van jouw doelgroep. Op welke producten klikken ze het meest? Welk soort blogs lezen ze het meest. Door meer te weten te komen over je doelgroep kun je nog beter inspelen op de behoefte.

8: Een van de belangrijkste redenen om Pinterest in te zetten is de houdbaarheid. Een post op Facebook verdwijnt meestal na een paar uur van de radar. Net zoals op Instagram. Op Pinterest blijft een pin zichtbaar én vindbaar. Zeker als jouw pin een repin krijgt (bewaard wordt door een ander). Als deze pin weer gerepint wordt ontstaat er een soort olievlek. Een pin kan maanden zichtbaar blijven!

Zo maak je een goede start

Genoeg redenen om Pinterest in te zetten voor jouw bedrijf. Wil jij meteen een goede start maken?
Let dan op de volgende stappen:

  • Gebruik een zakelijk Pinterest-account
  • Claim jouw website
  • Maak minimaal 10 relevante borden aan
  • Start met het pinnen van jouw producten, blogs en meer

Kan jij wel wat hulp gebruiken of wil je nog meer lezen over Pinterest zakelijk gebruiken?
Ga dan naar www.pincreative.nl

Happy pinning!