Presenteer de zaken niet mooier dan ze zijn

Acties, aanbiedingen en kortingen, over het algemeen zijn we er allemaal gevoelig voor. Daarom maakt ook bijna iedere webshop hier wel eens gebruik van om bijvoorbeeld mee te doen aan trends (zoals recentelijk Black Friday), om klanten te verleiden tot extra aankopen of om oude voorraden op te ruimen. Het hanteren van acties, aanbiedingen en kortingen is echter aan wetgeving gebonden. In deze blog leest u waar u rekening mee moet houden als u met de feestdagen op komst overweegt om voor uw klanten ook eens goed uit te pakken.

Misleiding

Het kan verleidelijk zijn om zaken soms mooier te presenteren dan ze zijn, maar dit mag t.a.v. acties, aanbiedingen en kortingen echter niet. In dat geval is namelijk sprake van misleiding. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om:

  • te doen alsof iets nu goedkoper is dan een tijd terug (de zogenaamde ‘van/voor- prijzen’), terwijl de prijs niet verschilt met de prijs die het product maximaal drie maanden geleden had (vanaf halverwege 2022: maximaal 30 dagen);
  • vlak voor de aanbiedingen de prijzen te verhogen, zodat gedurende de actieperiode eigenlijk alsnog de ‘normale’ prijs geldt (bijvoorbeeld de prijzen één week voor de actie met 15% te verhogen, en daarna als actie 10% korting te geven);
  • prijzen onduidelijk te vermelden, waardoor iets goedkoop lijkt maar er achteraf nog allerlei kosten bijkomen;
  • te vermelden dat een product of actie maar tijdelijk beschikbaar is, als dat niet zo is;
  • te vermelden dat prijzen te winnen zijn, maar geen prijzen worden uitgedeeld;
  • voordeel te geven op basis van een ‘persoonlijke aanbieding’, terwijl dit niet zo is.

Kort gezegd, komt het erop neer dat wanneer u zegt dat iets een aanbieding is dit het ook daadwerkelijk moet zijn. Daarbij is het belangrijk dat u duidelijk aangeeft wat de aanbieding precies inhoudt. Mocht u bijvoorbeeld korting geven, dan is het belangrijk dat u aangeeft op welke prijs u de korting geeft: is dat de adviesprijs of de prijs die het product reeds in uw webshop had?

Actievoorwaarden

Mocht u acties, aanbiedingen en kortingen willen inzetten dan is het belangrijk om hiervoor actievoorwaarden op te stellen. In deze actievoorwaarden kunt u o.a. verduidelijken op welke producten de actie ziet, wat de actie inhoudt, hoe lang de actie duurt, of een afwijkende levertijd geldt, wat de beschikbaarheid is en of er bijkomende kosten zijn.

Niet vergeten

Buiten de regels voor webshops die gelden rondom acties, aanbiedingen en kortingen, gelden voor webshops ook regels op het gebied van informatieplichten, levering, bedenktijd, garanties en privacy. Zie voor deze regels mijn eerdere blogs voor B2C-webshops, B2B-webshops en over Privacy voor webshops.

Wilt u meer weten over de regels die gelden rondom webshops? Neem dan gerust contact op.

Michelle Wijnant, Legal Counsel IT, IE & Privacy