TIPS VOOR ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

TIPS VOOR ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

Je wilt toch ook dat jouw webshop door zoveel mogelijk bezoekers gevonden én bezocht wordt? Zoekmachines als Google zijn hiervoor krachtige tools. Maar wat bepaalt jouw positie in Google en hoe kom jij zo hoger in de ranking? Wij vertellen welke aspecten invloed hebben op de online vindbaarheid van jouw webshop.

Zoekmachine optimalisatie

Als je ‘gevonden wordt in Google’ is dit geen toeval, daar schuilt een complexe constructie achter. Dit heet zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO staat voor het optimaliseren van alle website pagina’s in jouw webshop.. Door te letten op bepaalde regels worden jouw pagina’s organisch beter gevonden bij bepaalde zoekopdrachten. Het doel is uiteraard om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten.

Zoekgedrag van internetgebruikers

Een hoge ranking in Google is erg belangrijk. Internetgebruikers kiezen namelijk graag voor gemak. Na het intypen van een zoekopdracht scrollen zij niet naar beneden, maar scannen ze vaak alleen de eerste 3-4 zoekresultaten. Daar wil jij natuurlijk bij staan! Nu kun je dit heel eenvoudig bereiken door Google hiervoor te betalen, je staat de dag erna dan al bovenaan.. De kunst is echter om je hoge positie gratis en organisch te verdienen.

Organisch gevonden worden

Het verdienen van een hoge organische positie kost meer tijd. Dit heeft namelijk te maken met de score van jouw pagina. Bij elke zoekopdracht van een internetgebruiker beoordeelt Google of jouw webshop-pagina relevant is voor de gebruikte zoektermen. Dit wordt gemeten aan de hand van het zoek- en klikgedrag van de internetgebruikers. Blijven ze lang op jouw pagina rondneuzen? Dan wordt deze pagina beoordeeld als ‘relevant en waardevol en krijg je een hoge score. Hoe beter de score, hoe hoger jouw site organisch wordt getoond.

Zoekwoorden optimalisatie

Leuk die hoge vertoning, maar hoe zorg je ervoor jouw pagina überhaupt verschijnt in het resultatenoverzicht? Dat doe je door zoektermen te gebruiken. Wanneer internetgebruikers iets zoeken op Google, gebruiken zij zoekwoorden. Stel dat er gezocht wordt naar ‘zwarte feestjurk’, dan wil jij met jouw webshop voor feestkleding uiteraard wel worden getoond. Het is dus van belang om deze belangrijke zoekwoorden meerdere malen op je pagina te vermelden, zodat Google dit kan lezen en deze pagina dus mee kan nemen in de resultaten.

Pakkende website teksten

Moet je dan al je pagina’s vol zetten met dezelfde zoekwoorden? Nee! Als internetgebruikers niet snel genoeg vinden waarnaar ze op zoek zijn, klikken ze terug naar de resultatenpagina. Als dit te vaak gebeurt, bestempelt Google je webshop pagina als niet-relevant en keldert deze in de ranking. Daarnaast is een tekst vol met zoektermen niet prettig leesbaar. Het kan lezers irriteren, waardoor ze ook daardoor je site (te) snel kunnen verlaten.

Technische functionaliteit

Het doel om mensen zo lang mogelijk op je site te houden is dus nog niet zo makkelijk. Ook de technische functionaliteit wordt meegenomen in de opbouw van je pagina score. Voor jouw webshop is een snelle laadtijd van foto’s een belangrijk technisch aspect. Hoe minder technische fouten, hoe prettiger de gebruikerservaring, hoe langer de internetbezoekers op jouw webshop blijven én hoe hoger jouw pagina score wordt.

Start vandaag nog!

Hoe hoog scoort jouw webshop op bepaalde zoektermen? Deel met ons je bevindingen met ons. Samen met jou gaan we stap-voor-stap de regels met betrekking tot zoekmachine optimalisatie toepassen. Zo zorgen we ervoor dat jij beter zichtbaar wordt in zoekmachines als Google.